Økofestivalen 2012 er:

17-19. august

Påmelding

Festivalprogram

sandeportalen2

Sponsorer:

Økofestivalen 2011 takker sine sponsorer!
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Økologisk festdag

Økologisk festdag DRAMMENS TIDENDE
31. august 2008

Det bugnet av økologisk mat i Sande i går. Økofestivalen lokket flere
hundre mennesker ut på torget.

festdag

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere JavaScript for å kunne se adressen

Det var et økologisk paradis som møtte de fremmøtte på Økofestivalen i Sande i går.

Astrid Lysnes (55) fra Drammen hadde tatt turen for å sikre seg flere poser med grønnsaker.

-Nå har jeg handlet for 500 kroner, lo hun fornøyd da vi møtte henne.

-Jeg er veldig opptatt av økologisk mat. Jeg tenker i forhold til tilsetningsstoffer, og spesielt sprøytemidler. Jeg vil ha et rent produkt, legger hun til.

Da er det helt greit å betale litt ekstra for maten, mener hun.

-Jeg kan kjøpe en cola mindre på bensinstasjonen, så har jeg spart det inn igjen, sier hun.

Og det er ikke bare det å vite at produktet er rent, som gjør at hun handler økologisk.

– Det er en himmelvid forskjell i fargen og smaken, sier hun.

Økoburgere

Like bortenfor grønnsakshandleren står kokk Audun Høyen og steker økologiske hamburgere. Kjøttet serveres med økologiske grønnsaker og økologiske hamburgerbrød.

Ingenting er overlatt til tilfeldighetene på denne festivalen.

– Vi serverer også økologisk øl og vin, forteller Høyen.

Og selvsagt byr han på både entrecôte og kylling når det nærmer seg middagstid.
Det bugner av produkter i bodene. Alt fra såper og hudprodukter til klær og organiske smoothies.

Hønebingo

Men det er ikke bare produktene som fanger oppmerksomheten til de fremmøtte.
Tora Weierud (11) og Hannah Klavnes Syverstad (11) går i 4H og har fått i oppgave å leie rundt på kalven Rosita.

– Det er i hvert fall 50 personer som har hilst på oss hittil, mener Tora.

Klokken har så vidt passert 13 00.

For ett år gamle Filip Hermansen var kalven en stor opplevelse. Mamma Ingrid Anne (38) holdt hånden hans og lot ham kjenne på det myke hodet.
Noen meter unna står en gjeng barn og voksne og heier på en høne. De spiller hønebingo.

Høna er sluppet løs i en kasse full av tall. Poenget er å gjette seg fram til hvilket tall høna treffer når den gjør sitt fornødne.

Smaksprøver

På scenen er det underholdning, med blant andre kulturskolen og Sande Juniorkorps.

Rundt omkring sitter flere hundre personer og nyter gratis smaksprøver av knaskegulrøtter, eller de har unnet seg en vaffel eller en økologisk hamburger.

Stemningen er god i Sande, og kanskje har festivalen klart å lokke flere til å handle økologisk neste gang de besøker butikken.

hoenebingo oekoparadis
ØKOPARADIS. Det manglet ikke på økologiske grønnsaker under festivalen. Dette er utstillingsveggen til Økologisk Drift.
HØNEBINGO. Kassen er full av tall, og den som har gjettet hvilket tall
høna går for vinner 4H-utstyr som
bager og håndklær.
kosekalv
KOSEKALV. Ett år gamle Filip Hermansen fikk hilse på kalven Rosita under festivalen. Kalven var et populært innslag.

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Logg inn