Økofestivalen 2012 er:

17-19. august

Påmelding

Festivalprogram

sandeportalen2

Sponsorer:

Økofestivalen 2011 takker sine sponsorer!
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Grønnere enn du tror

Da Carl I. Hagen ble spurt om å åpne Økofestivalen 2008 var det ja med en gang.
- Alltid hyggelig å bli spurt, særlig når jeg også har et eget forhold til Sande som hytteeier, sier han.

Av Anders Aaserud

carlihagen2

- VELKOMMEN TIL TORGS. Mangeårig partiformann i FrP og nåværende visepresident i Stortinget, Carl I. Hagen, vil offisielt åpne Økofestivalen i Sande 2008.

På spørsmål om hvordan han stiller seg til økologisk produksjon av matvarer svarer Hagen at han er for et bedret miljø og gleder seg over at økologisk produksjon øker.
- Mangfold er et stikkord, sier han.

- Vi forbrukere er ulike. Noen ser mest på prisen, andre på kvalitet og økologisk mat. Det er forbrukerne som til syvende og sist bestemmer, sier Hagen.

Mer mangfold med økologisk produksjon

- Tradisjonelt har det vært masseproduksjon av jordbruksvarer, og man har ikke i så stor grad vært opptatt av mangfold og konkurranse. Med økologisk produksjon ser jeg nå at mangfoldet øker og tilbudet blir mer variert og spennende, sier Hagen.

Selv kjøper han helst økologisk produserte egg og grønnsaker.

Også egenproduksjon

Hagen sier han bestandig har ønsket å dyrke frukt og grønt selv, men har ikke hatt mulighet før nå.

- Jeg har gjennom hyttekjøpet i Sande fått med både frukttrær og bærbusker og kan for første gang høste egne epler, plommer, kirsebær og rips - alt økologisk selvsagt, sier han.

Positivt for Sande

- Gründerne bak denne økologisuksessen skal ha velfortjent ros, for det er nytenkning som må til for å få bedre kvalitet og lønnsomhet, sier han.

Hagen peker også på at Sande i de senere årene har blitt kjent som et tyngdepunkt i en positiv trend, økologisk drift, noe som vil sette bygda på kartet.

- Det er klart at dette er veldig positivt for Sande, som jo i utgangspunktet er et naturskjønt område, sier Carl I. Hagen.

(Presseklipp fra fjorårets festival)

SANDE AVIS
28. august 2008

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Logg inn